بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

احکام موسیقی از استفتائات امام خامنه ای

سلام بعد از چند ماه دوری از وب دو باره با دو مطلب مهم و زیبا به این وبلاگ آمدیم...

احکام موسیقی رو حتما یه بار کامل بخونید و طبق اون عمل کنید...منظورم اینه که اشتباه قضاوت نکنید...

موسیقى و غنا

س 1128: ملاک تمییز موسیقى حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقى کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.

ج: هر موسیقى که به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

«محدثه» مبین فضایل حضرت فاطمه معصومه(س)

                                          2766.jpg

یک استاد دانشگاه گفت: فضیلت و مقام علمی حضرت فاطمه معصومه(س) به قدری بزرگ بود که به ایشان لقب «محدثه» داده‌اند.

«راضیه محمدزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «معصومه جزو القاب حضرت فاطمه معصومه است» اظهار کرد: امام رضا(س) این لقب را به ایشان داده و این لقب جزء در مورد خود ائمه(ع) به اشخاص دیگر داده نمی‌شود و نشان‌دهنده فضیلت و مقام علمی حضرت است و این‌که حضرت به درجه‌ای از عصمت رسیده‌اند که این لقب را دریافت کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در خصوص فضیلت علمی آن حضرت ادامه داد:‌ نقل شده که ایشان در کودکی و زمانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود، وقتی امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) در مدینه نبودند به سووالات جمعی از افراد که برای گرفتن پاسخ سووالات خود به مدینه مراجعه کرده بودند، پاسخ دادند.

محمدزاده درباره‌ شخصیت و فضیلت حضرت معصومه(س) ادامه داد: زمانی که هنوز حضرت به دنیا نیامده در مورد ایشان احادیثی ذکر شده که در یکی از آن‌ها نقل شده، «آگاه باشید برای خداوند حرمی است که مکه نام دارد، برای پیامبر(ص) حرمی که نام آن مدینه است و برای حضرت علی(ع) حرمی که کوفه نام دارد و در ادامه می‌فرمایند حرم من و فرزندان پس از من قم است و قم کوفه کوچک است که این حدیث نشان‌دهنده‌ عصمت وعظمت حضرت معصومه (س) است».

این استاد دانشگاه درباره‌ آثار و فضایل زیارت حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: توصیه‌هایی که به زیارت ایشان شده نشان‌دهنده‌ عظمت این حضرت است و خیلی از راویان زیارت حضرت معصومه(س) را هم‌تراز زیارت امام رضا(ع) دانسته‌اند و ایشان به قدری برای امام رضا(ع) ارزشمند بودند که طی یک نامه رسمی حضرت معصومه را به ایران دعوت کردند.

وی در پایان با بیان این‌که «امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هر دو از یک پدر و مادر بودند و محبت زیادی نسبت به هم داشتند» گفت: ما در کل تاریخ دو خواهر و برادر داشتیم که از یک چنین ارتباط قوی و مثبتی نسبت به هم برخوردار بودند یکی، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و دیگری امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) است که این‌ها در اکثر مسیرهای زندگی همراه و هم‌پای همدیگر بوده‌اند و این مساله رابطه عاطفی و احساسی قوی این دو و شخصیت علمی و دانش حضرت معصومه(س) را نشان می‌دهد که چقدر برای امام رضا(ع) مهم بوده است.

آ‌سایش و آرامش همگانی با قناعت به دست می‌آید

یک استاد دانشگاه گفت: قناعت زمانی به وجود می‌آید که ما قدر نعمت‌های الهی را بدانیم.

راضیه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تا مساله مصرف برای ما درست جا نیفتد نمی‌توانیم معنی قناعت را بفهمیم از این تعبیر قرآن که "شکر نعمت باعث افزایش نعمت می‌شود" کاملا متوجه اهمیت درست مصرف کردن می‌شویم، یعنی این شکر نعمت‌ ما در برابر کفران نعمت روی تمام فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی ما اثر می‌گذارد.

وی افزود: برای داشتن نعمت‌های الهی باید دو مساله را در نظر بگیریم، یکی چگونگی استفاده از نعمت‌ها و دیگری شکر نعمت که عامل تداوم نعمت‌هاست. در فرهنگ اسلامی نعمت بر اساس استحقاق بندگان نیست بلکه بر اساس لطف الهی صورت می‌گیرد و ما باید با قناعت کردن از نعمت‌های خدا سپاسگزاری کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: مساله بعدی که در روایات هم خیلی بر آن تاکید شده و با عملی کردن آن به قناعت می‌رسیم انفاق و بخشش نعمت‌ها به نیازمندان است.

محمدزاده در ادامه تاکید کرد: ‌برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رشد و شکوفایی اقتصادی ما باید درست مصرف کردن را یاد بگیریم، اگر مصرف به درستی صورت بگیرد هم به نفع افراد است و هم به نفع جامعه و دستیابی به اهداف متعالی کار ساده‌ای می‌شود و آسایش و آرامش همگانی هم به وسیله قناعت به دست می‌آید.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مصرف بیهوده و نادرست از دیدگاه قرآن گفت: اسراف و تبذیر باعث خروج از عدالت و ظلم به خود و دیگران می‌شود، خداوند هرگاه می‌خواهد از مسائل مختلف عبادی صحبت کند در کنار آن هم از بخشش مال و ثروت و تولید اقتصادی در قالب کالا یا خدمات یا اطعام دادن وارد می‌شود.

وی افزود: قناعت مساوی با انفاق است و انفاق زمانی انجام می‌شود که ما از چیزهایی که داریم در حد نیاز خود استفاده و مابقی آن را ببخشیم که منجر به اسراف نشود.

این استاد دانشگاه در ادامه به نهادینه کردن فرهنگ قناعت در جامعه اشاره کرد و گفت: ‌اولین مرحله خانواده‌ها هستند که باید شعار آن‌ها این باشد که هیچگاه از حد اعتدال مصرف خارج نشوند و این مساله تنها شامل خانواده‌ها نیست بلکه تمامی افراد جامعه هم باید روی این شعار تاکید کنند و اگر جایی غیر از این امر را دیدند به صورت امر به معروف و نهی از منکر که جزء واجبات اسلام است عمل کنند.

محمدزاده تاکید کرد: یکی از عناصر مهم شکل‌گیری فرهنگ قناعت در جامعه کارگزاران نظام و دولت هستند که نقش خیلی مهمی در نهادینه کردن این موضوع در جامعه دارند.

وی افزود: کارگزاران نظام باید تمام چیزهایی که برای رشد و شکوفایی اقتصادی لازم است را به وجود بیاورند از طریق مدیریت یا نظارتی که بر روند تولید، توزیع و مصرف دارند و صدا و سیما نیز در این امر نقش بسزایی دارد که می‌تواند از طریق فیلم و یا کارشناسان به صورت نمونه عملی آن را در جامعه نهادینه کند.

                                                      55-5.JPG 

روزه قدرت دوری از حرام‌های الهی را در انسان تقویت می‌کند

44-123.jpg

یک کارشناس حوزه و دانشگاه با اشاره به فواید روزه گفت: روزه‌دار با محرومیت خود از لذت‌های مادی و با عمل کردن به اعمال این ماه خود را به خداوند نزدیک می‌کند.

راضیه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره روزه گرفتن و برترین کارهای این ماه با بیان این‌که «کرامت خاصی در این ماه به افراد داده می‌شود که حتی خوابیدن هم عبادت محسوب ‌شده و مورد قبول خداوند است» اظهار کرد: روزه جزء تکالیفی است که بر تمامی امت‌های گذشته نیز واجب شده به طوری که در سوره بقره آیه 183 تاکید شده که "روزه بر شما واجب است، همانطور که بر امت‌های گذشته واجب بوده و این دستور برای آن است که شما از هواهای نفسانی پاک و پرهیزگار شوید."

ادامه مطلب ...

باور داشتن سوره قدر راه کنترل نفس است

_RFI6412.jpg

یک استاد دانشگاه گفت: خداوند برای رسیدن به رضوان خود راه‌هایی قرار داده که از جمله آن‌ها ماه مبارک رمضان است و شبی در این ماه قرار دارد که از هزار ماه برتر است.

راضیه محمدزاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که « این‌که می‌گویند این ماه برابر هزار ماه است یعنی 83 سال از عمر معمولی یک انسان» اظهار کرد: مفسرین برای کلمه قدر دو معنی گفته‌اند یکی به معنی شرف، منزلت و عظمت و دیگری تقدیر و قضا و قدر این دو معنی هم هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند بلکه نشان دهنده ویژگی بارز این شب است.

وی افزود: طبق روایات سه شب را برای شب قدر ذکر کرده‌اند از 23ـ 21ـ 19 یعنی این‌که شب نوزدهم تقدیر تعیین می‌شود، شب بیست و یکم تایید و بیست و سوم این تقدیرات نوشته شده نهایی و امضا می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه به آثار و برکات این...

ادامه مطلب ...